Autor: David Milošević, Apr 27, 2025
Uzbudljivi Lumen Development, studentsko natjecanje u izradi web aplikacija koje provodi tim Development udruge eSTUDENT, nastavio se u najdinamičnijem tjednu dosad. 16. i 17. travnja, u sklopu radionica, natjecatelji su imali priliku slušati skupinu izuzetnih stručnjaka u području programiranja i izrade aplikacija. Filip Fajdetić, developer Googlea u Hrvatskoj, prvo je u srijedu na FER - u natjecateljima pokazao obrazac pomoću kojeg mogu svoje aplikacije od općenite ideje provesti u djelo. Zatim su u četvrtak studenti posjetili softversku kompaniju Notch, gdje su se upoznali s frameworkom Scrum, njihovim najkorištenijim alatom za razvijanje programa, te vidjeli koliko je rad u frameworku općenito izazovan i kompleksan.
Početne faze razvoja proizvoda, predavanje Filipa Fajdetića, informatičara i jednog od ključnih ljudi u nastanku Photomatha, bilo je podijeljeno u dva dijela. Početni razvoj proizvoda obrazac je planiranja koji sadrži neke ključne faze koje svaka nova aplikacija, prelazeći iz jedne faze u drugu, mora proći. To su ideja, product outline (pojednostavljeni izgled aplikacije), product strategy, MVP tj. najranija funkcionalna verzija aplikacije, zatim rast na tržištu, unapređivanje, itd.
Filip je s teorijske podloge, brzo prešao na objašnjenje kako te faze izgledaju u praksi. Na primjeru limete, namirnice bogate vitaminom C, pokazao je, iznoseći često i primjere i opaske iz svog iskustva, kako tu limetu možemo provući kroz faze razvoja i lansirati aplikaciju koja brzo i detaljno očitava koliko nutrijenata, masti, kalorija i ostalih pojedinosti ima neka hrana.
Predavanje se manje doticalo softverskih rješenja i frameworka za rad, a više pomoglo studentima osvijestiti sam proces kreiranja plana i dati im uvid u aktivnosti koje su korisne da svoju aplikaciju proguraju na tržište i izbore se pored jake i brojne konkurencije. Filip je naglasio istraživanje tržišta kao jedan od najvažnijih koraka, radi stjecanja znanja o sličnim aplikacijama koje već postoje. Važno je i brzo i ustrajno povezivanje s korisnicima, putem intervjua ili landing page prikaza aplikacije. Radi se o svojevrsnoj promidžbenoj web stranici čiji se veze nakon izrade mogu proslijediti na internet, kako bi aplikacija marketinški zaživjela već u početku, ili samo privukla ljude i dostavila nam njihove povratne informacije.
Uz puno malih koraka koje razvoj proizvoda zahtijeva, naglasio je da moramo uvijek biti spremni na iznenađenja i neočekivane promjene fokusa, jer je takvo okruženje u kojem se naš biznis plan nalazi. Nekoliko konstruktivnih opaski na landing pageu mogu aplikaciju odvesti u smjeru da se umjesto nutrijenata, npr. koncentriramo na prikaz štetnih tvari. Natjecatelji su bili zaintrigirani i obasuli su Filipa raznim pitanjima.
“Predavanje mi je bilo baš zanimljivo jer sam inače ljubitelj programiranja i već me duže vrijeme zanima product design. Naučio sam već kroz cijeli projekt puno toga o struci, kako na Meet and Greetu nedavno, tako i danas. Sudjelovao sam na Lumen developmentu i kao natjecatelj, a case me potaknuo da promišljam o toj svojoj ideji, a tražio je i timski rad što mi se jako svidjelo”, rekao nam je student 1. godine na FER - u, Marko Dragaš.
Četvrtak je bio rezerviran za pravi prikaz development posla. Kompanija Notch u svom prostoru u ulici Republike Austrije, kroz sat i pol predavanja, upoznala je okupljene studente sa sustavom Scrum.
Scrum je framework pomoću kojeg Notch programeri razvijaju aplikaciju i njene određene dijelove. Temelji se na radu 5 do 10 ljudi koji unutar jednog tima, u dogovorenom vremenskom razdoblju (najčešće 2 ili 3 tjedna) koje nazivaju sprint, dorađuju i osposobljavaju različite funkcije neke aplikacije, odnosno izvršavaju product backlog, listu stvari koje su u dogovoru s klijentom zacrtali da unutar tog sprinta moraju napraviti. Scrum ima velik utjecaj na učenje i razvijanje sposobnosti, jer potiče timski rad, dobru raspodjelu zadataka i ustrajnost tijekom svakog sprinta. Jedan uobičajeni tim sastoji se od product ownera, scrum mastera i više developera koji su zaduženi za izravan rad u softveru. Notch naglašava da ne postoji prava hijerarhija u timu, nitko nikome nije nadređeni, a drže i do transparentnosti toga što tko radi.
Često su timovi suočeni i s rješavanjem “user storyja”, kratkih poruka koje im dostavljaju korisnici o tome što bi konkretno htjeli da tim u nekoj aplikaciji razvije. U pojednostavljenom prikazu na aplikaciji koja sadrži fun fact stvari o životinjama, ekipa iz Notcha dočarala je kako u sustavu odrađuju jedan user story. Dodavali su opciju prijavljivanja u aplikaciju, mogućnost ubacivanja nove životinje i fluidno otvaranje prozora kada se klikne na životinju koja je već prije dodana u aplikaciju.
Budući da je predavanje bilo ispunjeno specifičnim teorijom o Scrumu, koja zahtijeva dobar fokus da se ne bi izgubila nit misli predavača, između same prezentacije Scruma i praktičnog dijela u aplikaciji, domaćini su pripremili zanimljivu igru. U kviz s pitanjima na temu serije The Last of Us, ubacili su pojmove koji se vežu uz svakodnevni rad u Scrumu i o kojima su natjecatelji slušali (empirizam, sprint planning i estimiranje…) kako bi provjerili koliko toga su studenti pohvatali od osnovnih fraza.
Za sve koji žele detaljno proučiti ili izučiti rad u Scrumu, napomenuli su da je vodič za Scrum dostupan na internetu i svatko tko je zainteresiran može ga preuzeti i pročitati.
“Scrum je nekako esencijalan za sve koji se žele baviti softver developmentom i sličnim radom na računalima. Puno timova u raznim poduzećima koriste ga u svom radu. Zato mi je drago vidjeti interes mladih ljudi i želju mladih ljudi, koji su bili danas ovdje s nama, nekolicina njih i online, da se upoznaju sa sustavom i nauče nešto o njemu”, rekao je na kraju product manager Notcha, Vinko Burić.
Ako želiš saznati više o ovome i ostalim projektima, posjeti našu web stranicu. Kako ne bi propustili najnovije informacije o radu Udruge, zaprati nas na društvenim mrežama – Facebooku, Instagramu, Linkedlnu, TikToku i YouTubeu. Pretplati se i na dvotjedni newsletter kako bismo te mogli obavijestiti o aktualnim projektima na mail.